startpagina

Vroegtijdige aanpak om grote betalingsproblemen te voorkomen

26-10-2015

Soms komen huurders in ernstige problemen omdat ze een huurachterstand niet meer inlopen. QuaWonen wil dat voorkomen.

Voortaan worden huurders na de eerste betalingsherinnering meteen gebeld, en bij een aanmaning volgt een bezoek aan huis. Vroegtijdig signaleren en aanpakken voorkomt veel leed op een later moment, wijst de praktijk uit.
 
QuaWonen merkt dat steeds meer huurders in deze economische omstandigheden moeite hebben om de huur op tijd te betalen. Vanaf het voorjaar van 2014 zag de corporatie de huurachterstand oplopen. Op dit moment hebben 570 huurders een betalingsachterstand.
 
De ervaring leert dat huurders een betaalachterstand van meer dan een maand bijna niet meer inlopen. Daarom wil QuaWonen er vroeg bij zijn. Een snellere aanpak moet grote huurachterstanden – en uiteindelijk huisuitzettingen – voorkomen.
 
QuaWonen wordt ondersteund door een extern bureau. Dit bureau belt uit naam van QuaWonen bij een eerste betalingsherinnering. Na een aanmaning volgt een huisbezoek. Doel is via een gesprek te achterhalen wat de redenen zijn waarom betaling uitblijft. Soms is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. QuaWonen adviseert om bij verwachte betalingsproblemen zelf vroegtijdig contact met de corporatie op te nemen, om erger te voorkomen.
 
Woonlastenonderzoek
QuaWonen gaat samen met de huurdersorganisaties en de gemeenten Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel óók op zoek naar andere manieren om betalingsproblemen te voorkomen en te beperken. De woonlasten-analyse die de Stadsregio Rotterdam liet uitvoeren, vormt de basis van die maatregelen.