startpagina

Jaarverslag 2013 – Waterweg Wonen

02-07-2014

Scherp aan de wind: pittig jaar afgesloten met (klein) positief resultaat

Het jaar 2013 is een pittig jaar geweest voor de volkshuisvesting en dus ook voor Waterweg Wonen en onze huurders. Met als motto “Scherp aan de wind” heeft Waterweg Wonen het beleid aangepast aan de nieuwe omstandigheden en zijn de nodige maatregelen getroffen. Het jaarverslag getuigt hiervan.
De huren zijn conform de landelijke richtlijnen verhoogd en de komende jaren worden de personele omvang van de organisatie en de bedrijfslasten met 30% verminderd. De koers van het bedrijfsplan 2012-2015 is zoveel mogelijk als uitgangspunt gehandhaafd. Dit geldt ook voor de hoofdlijnen van het Actieplan Wonen. De dienstverlening aan onze huurders is ondanks de moeilijke omstandigheden op peil gebleven. De jaarrekening laat een klein positief resultaat zien.

Met de blik op  2030 werkt Waterweg Wonen samen met de gemeente Vlaardingen en woningstichting Samenwerking Vlaardingen hard aan een stad waar het goed wonen en leven is. De koers zoals met het Actieplan Wonen ingezet, werd in 2013 geactualiseerd. Themabijeenkomsten met onze partners en belanghouders onderstreepten dat de  ingezette koers op hoofdlijnen de juiste is en dat  bijsturing op enkele punten wenselijk is. Deze conclusies hebben we vertaald in onze geactualiseerde koers: het strategisch voorraadbeleid 2014 - 2030.

In  2013 zijn er diverse projecten uit het  Actieplan Wonen gerealiseerd of gestart. Een aantal hoogtepunten van 2013: de realisatie van het winkelcentrum Van Hogendorpkwartier, in combinatie met de voorspoedige ontwikkeling van Vlaardings Geluk, de afronding van de renovatiewerkzaamheden in de Hoofdstedenbuurt waar ruim 1.000 woningen zijn opgeknapt, de start van het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) aan de Samuel Esmeijerstraat in de Westwijk en de ondertekening van de gebiedsovereenkomst voor de realisatie van De Nieuwe Vogelbuurt in Holy Zuidoost.

Op het punt van duurzaamheid is Waterweg Wonen er in geslaagd haar ambities op peil te houden en zelfs op “een tandje extra” in te zetten. In 2013 is Waterweg Wonen onder andere gestart met drie pilots op het gebied van duurzaamheid: Huurders opleiden en inzetten als duurzaamheidscoaches, in samenwerking met Eneco een pilot zonnepanelen op diverse eengezinswoningen van Waterweg Wonen en het project LED verlichting waarbij er vier complexen zijn voorzien van LED verlichting in de trappenhuizen en galerijen. Bij de projecten voor groot onderhoud en renovatie zijn ook de nodige stappen gezet in het verduurzamen van onze woningvoorraad.

Uit alles blijkt dat zowel het dagelijkse  ‘reilen en zeilen’, als de dienstverlening aan onze huurders in 2013 opnieuw op een kwalitatief hoog niveau is uitgevoerd. En dat ondanks de interne organisatieontwikkeling die plaatsvond en die veel aandacht en energie heeft gevraagd van onze medewerkers. In de loop van 2013 is er in nauwe samenspraak met de medewerkers en in overleg met de ondernemingsraad gekozen voor een nieuwe opzet van de organisatie, die begin 2014 van start is gegaan. Uitgangspunt daarbij is dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Positief is dat Waterweg Wonen ondanks de moeilijke omstandigheden het jaar 2013 met een klein positief resultaat heeft kunnen afsluiten.

Ook voor de komende jaren blijft gelden dat de omstandigheden moeilijk blijven en dat het daarom ook noodzakelijk is om scherp aan de wind te blijven varen.
Het jaarverslag kunt u raadplegen via de website www.waterwegwonen.nl/jaarverslag2013.